lørdag 27. november 2010

SJOKOLADE OG BARNEARBEID….

Jeg har aldri vært superfan av sjokolade,aldri vært “avhengig” av sjokolade….Greit nok,jeg har spist det innimellom,det er jo ikke vondt. Litt for søtt for mitt vedkommende,men av og til så smaker det godt. Som barn husker jeg jo godt varm kakao som ble servert på kalde vinterdager,eller når man skulle kose seg. Varm kakao og boller var jo kjempe godt!
På torsdag så jeg en dokumentar på tv (husker ikke hvilken kanal) som fanget min oppmerksomhet,og jeg ble sittende å se,klarte ikke å bytte kanal. Dokumentaren var om barnearbeid i sjokolade/kakao industrien. Barn ned i 7 års alderen som ble smuglet over grenser for å bli fraktet til sjokoladeplantasjer på Elfenbenkysten,med lovnad om å tjene penger. Barna ble i stedet brukt til hardt arbeid ute på plantasjene,og fikk lite eller ingen lønn for det de gjorde. Vel,å snakke om at de ikke får noe lønn for jobben er jo helt bak mål når de ikke har noe der å gjøre i det hele tatt! I stedenfor får de bank hvis de ikke gjør jobben sin. Vi snakker om at vi er sjokolade slaver,helt hekta på sjokolade,men disse barna kan med sikkerhet kalles sjokoladeslaver.
barnearbeid
Jeg skulle kjøpe inn snacks på min handletur på fredag,og gikk forbi all sjokoladen som ligger i hyllene,og fikk en bismak i munnen. Bare tanken på hva som har skjedd for at en del av sjokoladen kunne havne i våre butikker gjør at det er veldig lett å gå rett forbi.
Var ingen som fortalte meg når jeg var liten,at den varme kakaoen som jeg koste meg med,kanskje var blitt til ved hjelp av barn på min alder. At barn hadde slitt med store,skarpe macheter og tunge løft,sår på kroppen og alvorlige skader fra de sylskarpe machetene.
Må innrømme nå at julesjokoladen absolutt ikke frister,og det blir nok ikke så vanskelig å kutte ut sjokoladen helt i jula.
Ha en flott lørdag…..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar